nl en fr

SOLID PERU, PERU

Solid Peru, PERU

Al verscheidene projecten overlopen en nog niet meteen een winnaar gevonden? Dan is Solid Peru misschien wel iets voor jou. In Ayacucho, Peru zijn de mogelijkheden eindeloos. Solid Peru is een partner met hybride organisatiemodel. Dit betekent dat zij een organisatie met winstoogmerk zijn die tegelijk een sociale focus heeft. Op deze manier kunnen zij de lokale bevolking nieuwe kansen geven door het creëren van jobs, afzetmarkten en andere vormen van toegevoegde waarden voor de maatschappij. Deze financiële input wordt dan gebruikt voor de zorg, ondersteuning en training van de mensen. Dit is een goede combinatie die ervoor zorgt dat ze zichzelf financieel stabiel houden. 

Het doel van het project is om de levensstandaarden van de mensen ter plaatse te verbeteren en de koeienstallen van Avelac uit te bouwen. De AFD’ers mogen brainstormen over allerhande nieuwe technieken die een duurzame impact kunnen hebben bij de families. Denk bij voorbeeld aan ecologische verbeteringen in en rond de huizen, verwarmingsmogelijkheden voor zowel huizen als scholen, etc. Deze verbeteringen kunnen van gelijk welke aard zijn (bio, eco, ingenieurs, communicatie…). Ten eerste wilt men in de stallen onderzoek doen naar biologische vertering, organische meststoffen en compost. Daarnaast wil men verscheidene rurale activiteiten aan de Avelac-stallen toewijzen. Ze zijn momenteel in ontwikkeling als een centrum voor hands-on training voor jongeren. Het doel is ook om er een centrale plaats van kennis en diensten te maken voor zowel studenten als boeren. Ten derde ziet men Avelac als een plaats die kan uitgebouwd worden tot een levendig centrum voor families, mensen van de stad, scholen etc. Bezoekers zouden zich kunnen uitleven voor een dagje op het land (evt. met overnachting) en zo zou men Agrotoerisme willen introduceren.

Bij deze invulling van toerisme hoort ook de vraag hoe Avelac aan klanten kan geraken. Hoe kan hem scholen, operatoren, families… aantrekken om naar de stallen te komen? Er is creatieve kijk nodig op de mogelijkheden, gepaard met markt- en marketingstudies. Misschien is de opzet van een restaurant erg waardevol, misschien is er een manier om de lokaal gemaakte producten te boosten (kaas, melk, honing)? De AFD’ers mogen aan de slag met hun creativiteit in een erg vrije context.  


Uitdagingen:

  • Onderzoek naar de mogelijkheden van agro-toerisme in de stallen van Avelac
  • Onderzoek en implementatie van innovatieve technieken (van elke aard) om de levensomstandigheden te verbeteren
  • Ondersteuning in het ontwikkelen van technieken voor biologische vertering, organische meststoffen en compost

(Primaire) Student Doelgroep:

  • Bio-ingenieur/Agronomie
  • Communicatie
  • Ingenieur
  • Culturele studies
  • Kennis van Spaans 

Praktische Informatie:

  • Voorbereidingsfase: oktober 2017 – mei 2018
  • Implementatiefase: 6-8 weken tijdens de zomer
  • Evaluatiefase: september 2018
  • Aantal studenten: 3-4
  • Tijdens examenperiodes wordt het project even on hold gezet